Algemene  Voorwaarden  voor  het  leveren  van  diensten

 Artikel  1.  Definities

  1. In  deze  algemene  voorwaarden  wordt  verstaan  onder:

 Opdrachtnemer:   P.I.M.(Procesbegeleiding en Intervisie door Mardien), persoonlijk  vertegenwoordigt  door  Mardien Vroomans-Cornelissen,  die  deze  algemene  voorwaarden  gebruikt  voor  het  aanbieden  van  diensten;

 Opdrachtgever:  de  persoon,  onderneming  of  instantie  die  de  opdracht  voor  de  werkzaamheden  verstrekt; 

Diensten:  alle  door  opdrachtnemer  aan  de  opdrachtgever  geleverde  producten  en  diensten. Coachee:  degene  die  deelneemt  aan  een  begeleidings-,  advies-  of  coachingstraject,  dat  laatste  als  hij niet  zelf  de  opdrachtgever  is.

 Artikel  2.  Toepasselijkheid  van  deze  voorwaarden

 1.  Deze  algemene  voorwaarden  zijn  van  toepassing  op  alle  aanbiedingen  en  overeenkomsten  waarbij opdrachtnemer  diensten  aanbiedt  of  levert.  Afwijkingen  van  deze  voorwaarden  zijn  slechts  geldig  indien  deze  uitdrukkelijk  schriftelijk  zijn  overeengekomen; 

2.  Niet  alleen  opdrachtnemer  maar  ook  alle  personen  of  ondernemingen  die  bij  de  uitvoering  van  enige  opdracht  voor  de  opdrachtgever  zijn  betrokken,  kunnen  op  deze  algemene  voorwaarden  een  beroep  doen; 

3.  Deze  algemene  voorwaarden  zijn  ook  van  toepassing  op  aanvullende  opdrachten  en  vervolgopdrachten  van  de  opdrachtgever;

 4.  Eventuele  inkoop-  of  andere  algemene  voorwaarden  van  de  opdrachtgever  zijn  niet  van  toepassing, tenzij  deze  door  opdrachtnemer  uitdrukkelijk  schriftelijk  zijn  aanvaard. 

Artikel  3.  Offertes

 1.  De  door  opdrachtnemer  gemaakte  offertes  zijn  vrijblijvend;  zij  zijn  geldig  gedurende  21  dagen,  tenzij anders  aangegeven.  Opdrachtnemer  is  slechts  aan  de  offertes  gebonden  indien  de  aanvaarding  hiervan  door  de  wederpartij  schriftelijk  binnen  21  dagen  worden  bevestigd; 

2.  De  prijzen  in  de  genoemde  offertes  zijn  exclusief  BTW,  tenzij  anders  aangegeven; 

3.  Offertes  zijn  gebaseerd  op  de  bij  opdrachtnemer  beschikbare  informatie.

 Artikel  4.  Uitvoering  van  de  overeenkomst 

1.  Met  de  opdrachtnemer  gesloten  overeenkomsten  leiden  voor  opdrachtnemer  tot  een  inspanningsverplichting,  niet  tot  een  resultaatsverplichting,  waarbij  opdrachtnemer  gehouden  is  haar  verplichtingen  zodanig  na  te  komen,  als  naar  normen  van  zorgvuldigheid  en  vakmanschap  naar  de  maatstaven van  het  moment  van  nakomen  van  opdrachtnemer  verlangd  kan  worden.  Opdrachtnemer  zal  de  richtlijnen  en  gedragsregels  van  de  NOBCO  naar  beste  inzicht  en  vermogen  naleven; 

2.  Indien  en  voor  zover  een  goede  uitvoering  van  de  overeenkomst  dit  vereist,  heeft  opdrachtnemer het  recht  bepaalde  werkzaamheden  te  laten  verrichten  door  derden.  Dit  zal  altijd  in  overleg  met  de  opdrachtgever  geschieden; 

3.  De  opdrachtgever  draagt  er  zorg  voor  dat  alle  gegevens,  waarvan  opdrachtnemer  aangeeft  dat deze  noodzakelijk  zijn  of  waarvan  de  opdrachtgever  redelijkerwijs  behoort  te  begrijpen  dat  deze  noodzakelijk  zijn  voor  het  uitvoeren  van  de  overeenkomst,  tijdig  aan  opdrachtnemer  worden  verstrekt.  Indien  de  voor  de  uitvoering  van  de  overeenkomst  benodigde  gegevens  niet  tijdig  aan  opdrachtnemer zijn  verstrekt,  heeft  opdrachtnemer  het  recht  de  uitvoering  van  de  overeenkomst  op  te  schorten  en/of de  uit  de  vertraging  voortvloeiende  extra  kosten  volgens  de  gebruikelijke  tarieven  aan  de  opdrachtgever  in  rekening  te  brengen; 

4.  Opdrachtnemer  is  niet  aansprakelijk  voor  schade,  van  welke  aard  ook,  doordat  opdrachtnemer  is  uit gegaan  van  door  de  opdrachtgever  verstrekte  onjuiste  en/of  onvolledige  gegevens,  tenzij  deze  onjuistheid  of  onvolledigheid  voor  haar  kenbaar  behoorde  te  zijn; 

Artikel  5.  Contractsduur  en  opzegging 

1.Als  de  tussen  partijen  gesloten  overeenkomst  betrekking  heeft  op  het  meer  dan  eenmaal  leveren van  dezelfde  prestatie,  wordt  deze  geacht  te  zijn  aan  gegaan  voor  onbepaalde  tijd  tenzij  uitdrukkelijk en  schriftelijk  anders  is  overeengekomen. 

2.  Beide  partijen  kunnen  te  allen  tijde  de  overeenkomst  schriftelijk  opzeggen.  Indien  de  duur  van  de  opdracht  een  jaar  of  langer  is,  dienen  partijen  een  opzegtermijn  van  tenminste  3  maanden  in  acht  te  nemen.

Artikel  6.  Wijziging  van  de  overeenkomst 

1.  Indien  tijdens  de  uitvoering  van  de  overeenkomst  blijkt  dat  het  voor  een  behoorlijke  uitvoering  noodzakelijk  is  om  de  te  verrichten  werkzaamheden  te  wijzigen  of  aan  te  vullen,  zullen  partijen  de  overeenkomst  tijdig  en  in  overleg  dienovereenkomstig  aanpassen;

2.  Indien  partijen  overeenkomen  dat  de  overeenkomst  wordt  gewijzigd  of  aangevuld,  kan  het  tijdstip van  voltooiing  van  de  uitvoering  daardoor  worden  beïnvloed.  Opdrachtnemer  zal  de  opdrachtgever  zo spoedig  mogelijk  hiervan  op  de  hoogte  stellen; 

3.  Indien  wijziging  of  aanvulling  van  de  overeenkomst  financiële  en/of  kwalitatieve  consequenties heeft,  zal  opdrachtnemer  de  opdrachtgever  hierover  tevoren  inlichten; 

4.  Indien  een  vast  honorarium  is  overeengekomen  zal  opdrachtnemer  daarbij  aangeven  in  hoeverre de  wijziging  of  aanvulling  van  de  overeenkomst  een  overschrijding  van  dit  honorarium  tot  gevolg  heeft.

 Artikel  7.  Geheimhouding 

1.  Partijen  zijn  verplicht  tot  geheimhouding  van  alle  vertrouwelijke  informatie  die  zij  in  het  kader  van hun  overeenkomst  van  elkaar  of  uit  andere  bron  hebben  verkregen.  Informatie  geldt  als  vertrouwelijk als  dit  door  de  andere  partij  is  medegedeeld  of  als  dit  voortvloeit  uit  de  aard  van  de  informatie. 

2.  Aan  de  opdracht  zal  door  opdrachtnemer  niet  zonder  toestemming  van  de  opdrachtgever  extern  gerefereerd  worden.

 Artikel  8.  Intellectuele  eigendom 

1.  Voor  zover  Auteurs-,  merk-,  modellen-,  handelsnaam-,  of  andere  rechten  van  intellectuele  eigendom  berusten  op  de  door  opdrachtnemer  ter  uitvoering  van  de  overeenkomst  geleverde  diensten,  is en  blijft  opdrachtnemer  houder  respectievelijk  eigenaresse  van  deze  rechten.  De  opdrachtgever  mag de  stoffelijke  dragers  van  deze  rechten  uitsluitend  gebruiken  voor  het  doel  waartoe  deze  aan  de  opdrachtgever  verstrekt  zijn,  deze  niet  vermenigvuldigen  en  auteurs-,  merk-,  model-,  handelsnaam-,  en andere  aanduidingen  niet  wijzigen  of  verwijderen; 

2.  Opdrachtnemer  behoudt  het  recht  om  de  bij  de  uitvoering  van  de  werkzaamheden  opgedane  kennis voor  andere  doeleinden  te  gebruiken,  voor  zover  hierbij  geen  vertrouwelijke  informatie  ter  kennis  van derden  wordt  gebracht.

 Artikel  9.  Betaling 

1.  Betaling  dient  tenzij  schriftelijk  anders  overeengekomen  te  geschieden  binnen  21  dagen  na  factuurdatum,  op  een  door  opdrachtnemer  aan  te  geven  wijze  in  de  valuta  waarin  is  gefactureerd.  Betaling zal  plaatsvinden  zonder  aftrek,  compensatie  of  opschorting  uit  welke  hoofde  dan  ook; 

2.  Indien  de  opdrachtgever  de  verschuldigde  bedragen  niet  uiterlijk  op  de  vervaldag  heeft  betaald,  zal hij  automatisch  in  gebreke  zijn,  zonder  dat  verdere  ingebrekestelling  vereist  is.  In  geval  van  betalingsverzuim  door  de  opdrachtgever  is  opdrachtnemer  gerechtigd  alle  ten  behoeve  van  de  opdrachtgever te  verrichten  werkzaamheden  met  onmiddellijke  ingang  te  staken  of  op  te  schorten,  zonder  dat  zij daarvoor  op  enige  wijze  jegens  de  opdrachtgever  schadeplichtig  kan  worden. 

3.  Ingeval  van  betalingsverzuim  is  de  opdrachtgever  voorts  een  vertragingsrente  verschuldigd  over  de openstaande  vorderingen  gelijk  aan  de  wettelijke  rente; 

4.  In  geval  van  liquidatie,  faillissement  of  surseance  van  betaling  van  de  opdrachtgever  zullen  de  vorderingen  van  opdrachtnemer  en  de  verplichtingen  van  de  opdrachtgever  jegens  opdrachtnemer  onmiddellijk  opeisbaar  zijn; 

5.  Door  de  opdrachtgever  gedane  betalingen  strekken  steeds  ter  afdoening  in  de  eerste  plaats  van alle  verschuldigde  rente  en  kosten,  in  de  tweede  plaats  van  opeisbare  facturen  die  het  langst  open staan,  zelfs  al  vermeldt  de  opdrachtgever  dat  de  voldoening  betrekking  heeft  op  een  latere  factuur; 

6.  Als  van  opdrachtnemer  meer  dan  de  gebruikelijke  inspanning  wordt  verlangd  ter  uitvoering  van  de overeenkomst,  kan  opdrachtnemer  voor  aanvang  van  haar  werkzaamheden  betaling(of  daarmee  gelijk te  stellen  zekerheid)  eisen. 

Artikel  10.  Incassokosten 

1.  Ingeval  opdrachtnemer  om  haar  moverende  reden  besluit  een  vordering  wegens  niet-betaling  van een  of  meer  niet  betaalde  facturen  langs  gerechtelijke  weg  te  incasseren,  is  de  opdrachtgever  naast de  verschuldigde  hoofdsom  en  rente,  tevens  gehouden  alle  in  redelijkheid  gemaakte  gerechtelijke  en buitengerechtelijke  kosten  te  vergoeden.  Daaronder  zullen  steeds  zijn  begrepen  de  kosten  van  incassobureaus,  alsmede  de  kosten  en  honoraria  van  deurwaarders  en  advocaten,  ook  indien  deze  de  in rechte  toe  te  wijzen  proceskosten  overschrijden.  De  vergoeding  van  gemaakte  gerechtelijke  en  buitengerechtelijke  kosten  bedraagt  tenminste  15%  van  de  verschuldigde  hoofdsom.

Artikel  11.  Aansprakelijkheid 

1.  Opdrachtnemer  aanvaardt  geen  enkele  aansprakelijkheid,  hoe  dan  ook,  voor  schade  ontstaan  door of  in  verband  met  door  haar  verrichte  diensten,  tenzij  de  opdrachtgever  aantoont  dat  de  schade  is  veroorzaakt  door  opzet  of  grove  schuld  van  opdrachtnemer 

2.  De  aansprakelijkheid  van  opdrachtnemer  is  beperkt  tot  de  factuurwaarde  van  de  opdracht,  althans dat  gedeelte  van  de  opdracht  waarop  de  aansprakelijkheid  betrekking  heeft; 

3.  In  afwijking  van  hetgeen  in  lid  2  van  dit  artikel  is  bepaald  wordt  bij  een  opdracht  met  een  langere looptijd  dan  zes  maanden,  de  aansprakelijkheid  verder  beperkt  tot  het  over  de  laatste  zes  maanden verschuldigde  factuurbedrag, 

4.  Indien  door  of  in  verband  met  het  verrichten  van  diensten  door  opdrachtnemer  of  anderszins  schade  aan  personen  of  zaken  wordt  toegebracht,  waarvoor  opdrachtnemer  aansprakelijk  is,  zal  die  aansprakelijkheid  zijn  beperkt  tot  het  bedrag  van  de  uitkering  uit  hoofde  van  de  door  opdrachtnemer  afgesloten  algemene  aansprakelijkheidsverzekering,  met  in  begrip  van  het  eigen  risico  dat  opdrachtnemer in  verband  met  die  verzekering  draagt. 

5.  Elke  aansprakelijkheid  van  opdrachtnemer  voor  bedrijfsschade  of  andere  indirecte  schade  of  gevolgschade,  van  welke  aard  dan  ook,  is  nadrukkelijk  uitgesloten. 

Artikel  12.  Annulering/  beëindiging  van  de  overeenkomst 

1.  Opdrachtnemer  heeft  het  recht  om  zonder  opgave  van  reden  een  cursus,  training, intervisie,  begeleidings-  of coachingstraject  te  annuleren  of  deelname  van  een  opdrachtgever  te  weigeren  dan  wel  de  door  de  opdrachtgever  aangewezen  coachee  te  weigeren,  in  welke  gevallen  de  opdrachtgever  recht  heeft  op  terugbetaling  van  het  volledige  door  deze  aan  opdrachtnemer  betaalde  bedrag; 

2.  De  opdrachtgever  voor  een  cursus,  training,  intervisie,  begeleidings-  of  coachingstraject  heeft  het  recht  deelname  aan  of  de  opdracht  voor  een  cursus,  training, intervisie,  begeleidings-  of  coachingstraject  te  annuleren  per aangetekend  verzonden  brief; 

3.  Annulering  door  de  opdrachtgever  van  de  opdracht  kan  tot  4  weken  voor  aanvang  van  de  cursus, training, intervisie,  begeleidings-  of  coachingstraject  kosteloos  geschieden.  Bij  niet  annulering  is  de  opdrachtgever  verplicht  het  totaalbedrag  van  de  cursus,  training, intervisie,  begeleidings-  of  coachingstraject  te  voldoen. 

4.  Bij  annulering  binnen  4  weken  tot  en  met  1  week  voor  aanvang  van  de  cursus,  training,  begeleidings-  of  coachingstraject  is  opdrachtnemer  gerechtigd  om  50%  van  het  verschuldigde  bedrag  in  rekening  te  brengen  en  bij  annulering  binnen  een  week  het  volledige  bedrag. 

5.  Ingeval  de  opdrachtgever  dan  wel  de  door  de  opdrachtgever  aangewezen  coachee  na  aanvang  van de  cursus,  training, intervisie,  begeleidings-  of  coachingstraject  de  deelname  tussentijds  beëindigt  of  daaraan anderszins  niet  deelneemt,  heeft  de  opdrachtgever  geen  recht  op  enige  terugbetaling,  tenzij  de  bijzondere  omstandigheden  van  het  geval,  naar  het  oordeel  van  opdrachtnemer,  anders  rechtvaardigen. 

6.  Een  individueel  begeleidings-  of  coachingsgesprek  kan  tot  48  uur  voor  aanvang  van  het  gesprek kosteloos  worden  afgezegd  c.q.  verplaatst.  Bij  afzegging  c.q.  verplaatsing  binnen  48  uur  is  opdrachtnemer  gerechtigd  om  het  volledige  tarief  dat  is  afgesproken  voor  het  gesprek  in  rekening  te  brengen met  een  minimum  van  89  euro.  Indien  de  opdrachtgever  dan  wel  de  aangewezen  coachee  niet  op  het geplande  gesprek  verschijnt,  worden  dezelfde  tarieven  gehanteerd. 

6.  Als  één  der  partijen  wezenlijk  tekort  schiet  in  de  nakoming  van  haar  verplichtingen  en  na  hier  uitdrukkelijk  door  de  andere  partij  op  gewezen  te  zijn,  deze  verplichting  niet  binnen  een  redelijke  termijn alsnog  nakomt,  is  de  andere  partij  bevoegd  de  overeenkomst  te  beëindigen  zonder  dat  de  beëindigende  partij  de  tekort  komende  partij  enige  vergoeding  verschuldigd  is.  De  tot  de  beëindiging  wel  geleverde  prestaties  worden  op  de  overeengekomen  wijze  betaald.

Artikel  13.  Persoonsgegevens 

1.  Door  het  aangaan  van  een  overeenkomst  met  opdrachtnemer  wordt  aan  opdrachtnemer  toestemming  verleend  voor  automatische  bewerking  van  de  uit  de  overeenkomst  verkregen  persoonsgegevens.  Deze  persoonsgegevens  zal  opdrachtnemer  uitsluitend  gebruiken  voor  haar  eigen  activiteiten. 

Artikel  14.  Geschillenbeslechting 

1.  Op  iedere  overeenkomst  tussen  opdrachtnemer  en  de  opdrachtgever  is  Nederlands  recht  van  toepassing; 

2.  Geschillen  voortvloeiende  uit  overeenkomsten  waarop  deze  voorwaarden  van  toepassing  zijn  en die  niet  behoren  tot  de  competentie  van  de  kantonrechter,  zullen  worden  onderworpen  aan  de  bevoegde  rechter  van  het  arrondissement  waarbinnen  opdrachtnemer  gevestigd  is.